Bosannye malam ni...

Tuesday, March 2, 2010

| | |
....Malam....
dingin, damai, tenang, tenteram...
berseorang aku di dada mu..
kosong...
awan mu kosong...
mana dia bintang...
yang semalam bagai tiada tempat untuk berkerdipan...
mana dia bulan....
yang semalam gah memperagakan kecantikannya...
adakah gelap mu mengelirukan aku...
rupanya awan hitam didadamu...
....Malam....
adakah bayu yang engkau tiupkan padaku...
bayu yang menerjah sehingga susum ku...
terkerekot daku dek bayu mu itu...
adalah bayu yang beralamatkan hujan....
....Malam....
apa pun yang engkau beri pada ku...
sebenarnya pemberian Allah...
bersyukur aku dikala ini...
kerana aku dijadikan Nya sebagai manusia...
punya waktu 24 jam sehari...
tidak seperti engkau yang hanya 12 jam...
....Malam....
kelak engkau akan meninggalkan aku...
siang pula bersamaku...
namun sering aku terleka...
dek gersang kemarau di siang hari...
kesibukan mengejar duniawi...
membuat aku lupa 12 jam siang bersama ku...
....Malam....
tidak seperti siang...
yang aku bersamanya sepanjang 12 jam...
melakonkan drama dunia...
aku bersamamu 6 jam...
dalam aku melakonkan drama....
dagi watak si Abdul Jamal....
dan selebihnya...
aku didalam dakapan mu...
diulik mimpi...
menyaksikan semula lakonan ku....
sepanjang 18 jam yang lalu...
....Malam....
tidak pernah engkau lupa akan tugasmu...
tidak pernah engkau lewat dari rutin mu...
tidak pernah engkau mendahului si siang...
tidak pernah juga siang mendahului engkau...
ye..kalian diciptakan Tuhan sebagai makhluk yang taat...
kami manusia...
punya nafsu..syaitan dikeliling...
menjadi pembantu peribadi kearah kejahatan...
memesong kami dari ketaatan...
namun...
Allah masih mengiktiraf kami sebagai khalifah...
kerana kami adalah sesempurna ciptaanNya...


0 comments:

Post a Comment