.....Aku Baik-baik Saja.....

Friday, October 1, 2010

| | | 0 comments

Tak apa jika langit ku kelabu petang ini

Jika gerimis jatuh saat ini

Jika malamku penuh dengan badai

Aku baik-baik saja

Ku hanya ingin sendiri

Hanya ingin habiskan rasa ini

Hanya ingin lukiskan senyummu dalam sepi

Tak apa jika ku menangis saat ini

Jika rindukanmu amat dalam dan perit

Jika harapkanmu ada dan nanti

Aku baik-baik saja

Ku hanya ingin kau mengerti

Ini yang ku rasa dan takkan ku ingkari

Ku hanya ingin sendiri

Diam,mengunci bibirku dan sendiri

Ini syurgaku, ini lintasanku dan tentangmu yang takkan pernah ku mengerti

Ini ruangku, ini persimpanganku dan semua tetap tentangmu, tak henti

Ini hatiku, keinginanku tiadamu, sunyi

Tak apa jika ku menangis saat ini

Untukmu yang kusayangi

Untuk sebuah putaran

Untuk kita, kau, aku, dan kini

Untuk sebuah alasan yang tak pernah ku fahami

Dan aku akan baik-baik saja

Ku ridu padamu, hanya itu

Ku sayang padamu, tidak kerana kau

Ini aku, ini rasaku

Ini cintaku, jika tidak kau, tidak pula aku…

Jadi biarkan ku sendiri malam ini

Tak apa jika ku menangis, kerana ku masih punya hati

Tuk merasa, tuk meminta, tuk memberi

Tuk berharap, tuk mencinta,dirimu…

Itu saja

Dah cukup untuk ku…

Aku Penumpang Paling Bertuah

Friday, September 24, 2010

| | | 0 comments
Kala laut sunyi hebat melambung ombak benci
Teroleng-oleng sampan kecil mengayuh cari daratan
Angin jangan hembus pergi tenang ini
Aku cuma penumpang menumpang damai lautmu
Cuba lari menjauh desir ribut cebis hati
Cuba tutup mata membutakan kejamnya dunia

Demi umurku bersumpah
Aku penumpang paling bertuah
Punya sampan kecil tapi kuat menongkah langkah
Walau compang camping bertampal gam rekahnya
Walau layar cuma sehelai sejadah buruk hadiah dari Tuhanku

Malam bawa pergi matahariku
Siang bawa pergi bulanku
Penumpang buta tanpa cahaya
Meraba-raba di lautan belantara
Turun naik tinggi gunung ombak
Terkapai-kapai cari capai tangan Hidayahnya

Titis hujan tengkujuh ini menghanyut pergi lukisan mimpi
Dingin hembus nafas sang Murabbi bagai tanda aku dikasihi
Moga doa empati penumpang ini bisa terus menerobos hati Ilahi

Walau sesak sempit penjara sampan dilautan sunyi
Walau kencang angin tidak sayang padaku
Walau dikhianati bintang penunjuk jalan ini
Aku rela walau disimbah asid caci
Kerna aku penumpang sejati cuba cari titik sujud kasih Rabbul Izzati

Demi umurku bersumpah
Aku penumpang paling bertuah.

http://www.iluvislam.com/karya/puisi-kreatif/824-aku-penumpang-paling-bertuah.html

Sejak aku didunia ini

Sunday, August 8, 2010

| | | 0 comments
Sejak aku didunia ini, aku...

Leka dengan dunia kepalsuan,
Leka bermain dengan kematian,
Leka kejar mengejar karun kerugian,
Leka bersama manusia bukan insan

Sejak aku didunia ini, aku...

Kecewa dengan kejadian ciptaan,
Kecewa dengan ketentuan,
Kecewa dengan keredhaan,
Kecewa dengan hak kemanusiaan

Sejak aku didunia ini, aku...

Sedih meratapi kejayaan,
Sedih meratapi kekurangan,
Sedih meratapi suapan,
Sedih meratapi segala kurniaan


Sejak aku didunia ini, aku...

Pernahkah mencari nur kesetiaan,
Pernahkah meruntun kesalahan,
Pernahkah kembali ke jalan kebenaran,
Pernahkan insaf dengan kelekaan

Ampunilah segala kealpaan,
Maafilah kesalahan,
Moga aku berjalan diatas jalan kebenaran...

Persahabatan

Friday, April 16, 2010

| | | 0 comments
Dan seorang remaja berkata, Bicaralah pada kami tentang Persahabatan.

Dan dia menjawab:
Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih.
Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian.

Bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”.
Dan bilamana dia diam,hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan.
Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita;
Kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.

Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan.
Kerana cinta yang mencari sesuatu di luar jangkauan misterinya, bukanlah cinta , tetapi sebuah jala yang ditebarkan: hanya menangkap yang tiada diharapkan.

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.
Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenali pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu jika kau sentiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu!
Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan..
Kerana dalam titisan kecil embun pagi, hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan.

Nukilan:
Khalil Gibran

aku insan lemah

Tuesday, April 13, 2010

| | | 0 comments
Aku insan lemah…
Yang sering lelah dalam nafasku sendiri
Yang sering terhambat oleh batasnya waktu dinihari
Yang sering tersungkur dalam ranjau berduri
Yang sering rebah tak terdaya bangun berdiri
yang sering sesat dalam hembusan kabus tak bertepi
yang masih tercari-cari..
hidayahMu ya Ilahi

Aku insan lemah…
Ingin aku mengadu padaMu,Ya Allah
Dengarkanlah rintihan lemahku ini
Sujudku menghambakan diri dalam sunyi
Dalam heningnya suasana malam
Dalam dinginnya embun pagi
Agar diaminkan oleh jutaan malaikat
Agar segala pintaku Engkau berkat

“Ya Allah,berikan daku ketenangan hati
Sepertimana yang aku harapkan
Sepertimana yang Engkau janjikan”
Kerana aku insan lemah…

Sabarlah Wahai Hati

Wednesday, March 24, 2010

| | | 0 comments
Dalam sunyi yang mencengkam jiwa
Ada rasa cinta dan lara
Yang membawa khabar gembira dan duka
Yang tak terluah dengan tawa dan hiba

Tika subuh membawa pagi
ku rasa sinar nurani
kian terbuku di lubuk hati
Menanti singkapan tabir cinta
Cuba memahami erti derita

Sabar ini terlalu indah untuk dihayati
Walaupun pahit manisnya tersembunyi
Walaupun pedih relakanlah diri
Mengenang nikmat yang berlalu pergi

Sabarlah wahai hati
Destinasi yang diimpi pasti kutawan
Walaupun jauh seribu keindahan
Jalannya penuh duri dan ujian
Hidup ini adalah perjuangan

Sabarlah wahai hati
Nikmat yang hilang akan kembali
Sabarlah dengan seluruh jiwa raga
Kerana hanya sabar ini yang tinggal
Setelah hilang segala-galanya
nukilan: Muhamad Fairuz

Titisan Mutiara Terindah

Tuesday, March 9, 2010

| | | 0 comments

Menangislah sahabat,
Kerna air mata adalah bicara yang terindah.

Air mata terindah lahir,
Bilamana kamu terpisah dengan kemaksiatan,
Bilamana kamu bertaubat dengan jiwa penyesalan,
Tika dirimu mengusir kawan-kawan yang buruk perangai,
Tatkala itu kamu pasti merasakan titisan air hangat dipipimu.

Dan Bilamana dirimu meraih tangan,
Insan bergelar sahabat,
Tanpa dirimu sedari pipi dibasahi,
Butiran mutiara yang sangat indah.

Bilamana tercipta satu pertemuan,
Dan Terungkai segala isi hati,
Terungkap sebuah jalinan persahabatan,
Tapi tibanya saat perpisahan,
Detik ini pasti akan terjadi,
Titisan hangat pasti akan menemani diri,
Kerna pertemuan dan perpisahan adalah lumrah alam.

Bertemu dan berpisah kerana Allah,
Bisa melahirkan rantai-rantai perjuangan,
Pergimu menyebarkan wangian jannah,
Moga dunia ini akan berbau haruman syurga.

Tetapi sedarlah sahabat,
Saat dirimu menghadap Rabbul Izzah,
Mutiara indah yang hadir menemani dirimu tika itu,
Itulah air mata yang paling bernilai,
Ia bisa menjadi perisai untukmu.

Sahabat andai dirimu dahagakan kasih dan cinta,
Dambalah cinta dan kasih Yang Satu.
ciplakan:http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2338

Bosannye malam ni...

Tuesday, March 2, 2010

| | | 0 comments
....Malam....
dingin, damai, tenang, tenteram...
berseorang aku di dada mu..
kosong...
awan mu kosong...
mana dia bintang...
yang semalam bagai tiada tempat untuk berkerdipan...
mana dia bulan....
yang semalam gah memperagakan kecantikannya...
adakah gelap mu mengelirukan aku...
rupanya awan hitam didadamu...
....Malam....
adakah bayu yang engkau tiupkan padaku...
bayu yang menerjah sehingga susum ku...
terkerekot daku dek bayu mu itu...
adalah bayu yang beralamatkan hujan....
....Malam....
apa pun yang engkau beri pada ku...
sebenarnya pemberian Allah...
bersyukur aku dikala ini...
kerana aku dijadikan Nya sebagai manusia...
punya waktu 24 jam sehari...
tidak seperti engkau yang hanya 12 jam...
....Malam....
kelak engkau akan meninggalkan aku...
siang pula bersamaku...
namun sering aku terleka...
dek gersang kemarau di siang hari...
kesibukan mengejar duniawi...
membuat aku lupa 12 jam siang bersama ku...
....Malam....
tidak seperti siang...
yang aku bersamanya sepanjang 12 jam...
melakonkan drama dunia...
aku bersamamu 6 jam...
dalam aku melakonkan drama....
dagi watak si Abdul Jamal....
dan selebihnya...
aku didalam dakapan mu...
diulik mimpi...
menyaksikan semula lakonan ku....
sepanjang 18 jam yang lalu...
....Malam....
tidak pernah engkau lupa akan tugasmu...
tidak pernah engkau lewat dari rutin mu...
tidak pernah engkau mendahului si siang...
tidak pernah juga siang mendahului engkau...
ye..kalian diciptakan Tuhan sebagai makhluk yang taat...
kami manusia...
punya nafsu..syaitan dikeliling...
menjadi pembantu peribadi kearah kejahatan...
memesong kami dari ketaatan...
namun...
Allah masih mengiktiraf kami sebagai khalifah...
kerana kami adalah sesempurna ciptaanNya...


video

XPDC Gunung Nuang

Tuesday, February 9, 2010

| | | 0 comments
hr sabtu lpas (6/2/2010) aku join XPDC mndaki gunung nuang anjuran sktrat rakan muda (SRM) UTeM. sepengetahuan aku la.. gunung nuang ni gunung yg tertinggi di slangor, trltak di ulu langat. tinggi gunung ni 1493 m/ 4898 kaki. gunung ni antara gugusn bnjaran titiwangsa dn bersenpadan dgan pahang. ini adalh pngalam kdua aku mngaki gunung. kli pertama aku mndaki gunung adalah gunung angsi yg terletak d negri smblan juga anjuran SRM UTeM. gunung angsi cuma mmpunyai ktinggian 825m/ 2707 kaki shje dn terletak di ulu bendol. ok lupekn pasal gunung angsi, skng nk critr pngalamn aku g gunung naung.pndakian kli ni dsertai seramai 31 org ter masuk 3 org stdn pnpuan.. hari yg dijnjikn mmg btol..tp X mngikut waktu yg di jnjikan. biasela 2..aku dh msak sgat dgn time management utem..spatutnyer brtolak jam 0000, tp kmi brtolak dri hostel kol 0100 brenti kt RNR srembn lg..so kmi smpai kt ulu langat lbih kuang jam 0500...




sesampai jer ktorang kt ulu langat, bersiap itu ini..kol 0600 ktorng start mndaki..YoyoO jer.. igtkn jauh sgt la ckpoin 1st 2.upernyer dekat jer..jlan 10 mint jer dh smpai..ktorng lpak stu lmer gak..smbyng n sarap kt stu..sttle sumer ktorng wt sket strching sblom stt daki. jam 0730 kot ktorng stt daki..arr kli ni bru btol2 mndaki..spnjang pndakian 2 ktornag stop 2 kali kt ckpoin 2 n 3. kat gunung naung 2 ader bbrape kem antarenyer kem lolo, kem pacat,n ader bbrape ruang kem yg X bername. aku X pasti la ktorng stey kt kem maner. yg pastinyer bawah sikit dri kem lolo. ktorng smpai kt stu lbeh kurng jam 1000. X byak akTVT lpas 2..cmer psang kemah smer2, masak, n mndi sungai..ktorng byakkn rehat, sbb esok ktorng akn tawan puncak gunung naung. untuk tawan puncak naung, ktorang kner tawan puncak pengasih dulu..so..rehat kene banyak..sblom tdo, john (assten ledr kot) bgi sket gmbaran aper yg akan berlaku esok..than pas tu, ktorg pn ZZzzZZzzZZzzZZzz........



tau x ktorng stt daki kol bper..??jam 0500..lgi skali lmbt dri jg dijnjikn.. sptutnyr jam 0400 dh stt daki...stop kn kem lolo jap than trus smbung pndakian smpai kem pacat..X der la daki tnpa hnti...ade la stop jap...ap ingat dekat ker kem lolo ke kem pacat..??tau kol bper ktorng smpi kt kem pacat..lbeh kuang jam 0640. klo jlan mndatar X pe la..ni mndaki...pnat OO..dah la aku X der lmpu suluh..harapkn lmpu org jer..mraber2 gak la...pas tu kendong beg plak 2..bwak mkann..tp ak bwak kain plekt je utk smbyang subuh..tumpang beg kamarul..hihihi..tp gilir2 la kendong...dlm mer yg smer..ak sibuk tngkap gambo sner sini..pntang brenti...msti ader gambo...ye la...kmera ad 2 je..yg lagi 1 tu btry dh kog..so harp kmera aku je la untuk knangan kt nuang. ktorng X smpai serentak..aku antara group yg 1st la smpai..smbyang subuh, n tunggu mmber2 yg lain. tp mlangnyer dorang tertinggal sangat jauh..dngar2 kter ad dak pmpuan yg krem. kmi X dpat untk trus tunggu sbb nk kejar mser gak...



jam 0800, pndakian diteruskan..kali ni trck lbih mncabar. ada bhgian2 yg mmpunyai kcerunan hmpir 90'..yg 45' - 60' 2 usah ckap la...blambak...nak x nak truskan la gak..ad gak kwasn2 yg curam n loheng..X der pokok...mmg nmpak la kwsan skeliling..mmg indah..cuak pon yer gak...gayat beb...2 klo jtuh 2...mngucap je la...rser nyer mmg gol...tp Alhambulillah..daki pyer daki..smpai gak kt puncak pngasih...kol bper tah smpai.. aku luper tgk jam plak..tp dga2 kter mcam 2 jam pndakian..tp X sumer smpai serentak...ader 5,6 org yg tertinggal sangat jauh kt blakang..ala yg tertinggal dri kem pacat td gak la...mcm biaser..klo dah brenti rehat 2..aku pn mmulakan tugas sbgi cmraman.."say cheese...chckikk..ckikk..ckikk.."n don forget..my pictr aslo..



rehat dlm 5 minit..than truskan pndakian utk ke tujuan sebnar...turun puncak pngasih skit.. pas tu daki plak utk ke puncak nuang..trek mmg bapak mncabar la...mngigil lutut ak...dgn kadaan trek yg basah..2,3 kli gak aku terglecek...seb baik X terlpas ke gaung...spnjang pndakian yg mncabar ni..mulut aku mmg X renti2 la zikir, slawat..mngharap prlindungan Allah..Alhamdulillah.. jam 1045 ktorang smpai kt puncak nuang. mmg puas ati la...brkat ksabran n pertolongan Allah..dpat gak aku mnikmati kindahan alam ciptaanNya..kt atas 2 mmg sjuk gler...n lpar gak sbb org yg kendong beg bklan mkanan 2 dberitakan tertinggal sangat jauh di belakang..mmg jauh la..beze antara group ketr ngan dorang 2 jam..so pranan ak kt puncak lbih besar...ckikk sner..ckikk sni...dlam ksjukan..rser2 suhu mcm 15'c - 20'c..sbb sjuk lg dri dlm klas ngn aircon 21'c tu...



lpas sumer dh smpai puncak..ktorng (group yg smpai awal) trun dlu..lbeh kuang jam 1245 kot..group yg bru smpai dorng nk reht dlu...perjlanan kutun x la selamer perjalanan mndaki..singat aku la...ktorng smpai kt puncak pngasih tpat jam 1300..kt pengasih ktorang X stop..trus turun smpai kem pacat bru stop..2 pun skejap jer..dlam 20 minit jer..X tgk jam plak kol bper smpai..lpas pnat ilang..trus turun ker kmeh..aper yang pasti ktorng smpai kt kmah jam 1425..byngkan..nak naik punyela..amik mser blih kuang 5 jam untk smpai puncak nuang..nak turun nyer...lbeh kurng 2 jam jer...eh bior btol ni...eh tah la..rsernyr btol la..sbb mser selisih ngn ciner mner tah kt kem lolo tu ak tgok jam..n pasti mser tu jam 1419..


dah smpai kmah 2..ktorang reht jap..than bukak khemah, masakkan mkann utk group yg smpai lmbt nnt...msak magge jer..n wat air sirp..then mndi sungai..mndi kjap ker..letih sngat..dah X der hati nk mndi..jam 1630 dh naik..n sttlekn zohor n asar..(jamak takdim)..pastu..bergelimpangan lah ktorang kt tapak khmah..hnya berbumbungkan pokok..sbb dh bukak khemah awal2..tp best gak la..berangin...n X panas pon...tp X tau la panas ker X..sbb dh tdo mmpos...tau ak tdo smpai kol bper..???smpai jam 1900..ak bgun jer tgk sumer dh smpai..n ader yg dh mkan pon..X tau la dorang smpai kol bper..than siap2 n wt pembersihan kwasan..n jam 2000++ grak blik ke chpoin 1st...tmpt bas anta kelmarin..jlan pyer jlan..dh smpai..aku X prasan la smpai kol bper..yg pastinyer..dh smpai kt bwah 2..kner tgu sumer smpai dlu..ye la yg injurt 2 msti la jln slow..kmi2 yg sh smpai kn bwah ni..mndi2..(kn blik air la tpinyer) ye la bdan pluh2..ngn bau nyer lg..pas tu smbyg isyak n mghrib (jamak takhir)..pas tu tggu pyer tggu...smpailah sumer pndaki2 ker bwah..grak dri ulu lngat ke mlaker 2 aku X pasti kol bper..myb dlm jam 2330 kot..yg aku tau...celik mter brnti kt RNR sremban..mkan2 sket..smbung tdo dlm bas..tup2 dh smpai mlake..smpai mlake jam 0430..msuk bilik..letak beg..smbung tdo..smpi terlepas subuh ak..tp ak X ponteng klas tau...

Pilihlah aku ya Tuhan ku...

Sunday, January 31, 2010

| | | 1 comments
Hati ini bertompok-tompok
Hilang terangnya
Hati ini berselut-selut
Hilang sinarnya

Hati itu
umpama sungai yang mengalir tenang
Atau barangkali
lautan yang terbentang luas
Yang sesekali
dihiasi buih-buih memutih
Yang acap kali
dilanda ombak menghempas

Pelayaranmu masih ditemui noktahnya
Jadi, teruskan belayar.
Nakhoda terbilang!
Kita akan bersemadi di negeri itu
Sekejap sahaja lagi

Jika ikan berenang di tepian sungai
Itu tidak mengapa
Jangan sampai ikan terkena pancing mereka

Sedingin malam itu
Hatiku sayu
Sedingin malam itu
Hatiku rindu

Lagu-lagu dari corong-corog speaker berkumandang
Terdengar sorak tawa gembira manusia
Sesekali mereka menjerit-jerit
Bolehkah?
Ada batasnya.
Jagai dia.
Jagai batas itu.

Turunkan hujan
untuk menenangkan aku ya Tuhan
Dinginkan hati ini
dengan rintik hujanMu

Ada yang hilang barangkali
Mungkin ada.
Itu pasti
Dan ada yang tercicir.
Sedang mencari

Andai aku bisa membina
tembok besar antara kita
setinggi awan melangit
Tentu sahaja panahan syaitan
tidak bisa menembusi
Benar bukan?
Angguk.

Sejilid yang lalu.
Pergilah kamu
bersama debu berpasir itu
Ingin sahaja aku
tidur di kala dingin tiada kunjung tiba
Dan bermimpikan taman syurga

Tiada gersang
jika terpateri oasis di hatimu
Gali kolam itu
sedalam yang kamu mampu
Malam ini hujan akan merintik
Air suci akan memenuhi
Dan hati kita akan berbisik

Dengarkan bicaraku ya Tuhan
Aku pingin ketemu samaMu

Ingin kuburu
apa yang muncul dalam mimpiku itu
Lalu kuatkan hatiku
Kerna kutahu, ia dariMu

Tunggu aku ya Tuhan
CintaMu itu bukan senang ya?
Pilihkan aku.
Sambut hatiku

ku yang merinduiMu

Antara ENGKAU dan aku

Tuesday, January 26, 2010

| | | 0 comments
Ya Tuhan…
Di saat ini,
Engkau mengetahui

Bahawa sesungguhnya
Aku semakin menjauh dari MU…

Tuhan…
Di ketika ini,
Aku mengerti
Bahawa sesungguhnya
Engkau semakin murka kepada ku…

Tuhan…
Di waktu ini,
Tiada aku fahami,
Mengapa hati yang suatu masa dulu
Sering memanggil-manggil asma Mu,
Kini… Sepi…

Ya Allah…
Di kala ini,
Aku tertanya-tanya,
Mengapa perasaan yang suatu masa dulu,
Begitu rindu kepada Mu,
Kini… Pudar…

Ya Rabbi…
Di saat ini,
Tidak mampu ku fikirkan,
Mengapa mata yang suatu masa dulu
Dibanjiri dengan air nan jernih kerana terkenangkan Mu,
Kini… Kering…

Ya Tuhan…
Sesungguhnya… Aku takut…
Aku takut kepada Mu…
Namun entah mengapa
Takutku belum mampu memulihkan diri ku…

Ya Rabbi…
Sesungguhnya… Aku rindu…
Aku rindu tatkala aku merindui Mu,
Aku rindu saat aku menangis kerana Mu,
Aku rindu tatkala aku gembira mendengar nama suci Mu,
Aku rindu saat aku sanggup melakukan segalanya untuk Mu…

Ya zaljalali wal ikram
Izinkanlah aku merayu kepada Mu,
Agar Engkau sambutlah tangan ku yang jijik ini,
Dan rangkullah aku kembali ke pangkuan Mu,
Agar dapat ku nikmati semula, Saat indah kita bersama…

Ya Rahman ...
Izinkanlah aku memohon kepada Mu,
Agar Engkau penuhkanlah ruang hati ku yang kotor ini,
Dan isikanlah setiap ruang fikiran ku,
Dengan asma Mu yang suci,
Agar terjalin semula ikatan cinta yang murni,
Antara Engkau dan aku…

Cukuplah Allah untuk ku...

| | | 0 comments


Di saat aku memerlukan perlindungan,
Namun tiada siapa yang dapat melindungi,
Dia tempat aku berharap,
Yang nyawaku di dalam tanganNya,
Dia tempat aku meminta belas,
Dia itu Allah,
Dialah pelindungku.

Bila aku bersedih hati,
Tetapi tiada yang sudi mendengar,
Dia mendengarkan semua tuturku,
Walau aku cuma menyusun kata senyap di dalam hati,
Walaupun tak sepatah aku tuturkan,
Dia mendengarkan,
Dialah pendengarku.

Dan aku tidak pernah keseorangan,
Meskipun di saat bersendirian,
Setiap gerak-geri makhluk di dalam perhatianNya,
Tidak mengira tempat dan masa,
Dia takkan pernah terlepas pandang,
Dia lah penemanku di mana saja.

Apabila aku memerlukan semangat,
Tetapi tiada yang ingin menjadi pendorong,
Aku tahu aku ada Dia, cukuplah Dia,
Lalu aku rujuk kalamNya,
Kerana di situ aku temui madah-madah indah,
Pembakar sebuah semangat yang hampir malap.

Bila aku rasa dunia ini tidak membahagiakan,
Aku ingat pada janjiNya,
Sesungguhnya bahagia yang kekal adalah syurga,
Tak akan aku temui bahagia itu di dunia,
Lalu aku redhakan segalanya,
Demi untuk bertemu bahagia yang hakiki di sana.
There was an error in this gadget