Bersahabat Sampai Ke SYURGA

Wednesday, April 11, 2012

| | |

Ada orang kata, "Bercinta sampai ke syurga." Untuk itu, sama juga maksudnya dengan kata-kata, "Bersahabat sampai ke syurga." Persahabatan itu jelas apabila diambil daripada sifat amanah dalam ayat itu. Apakan yang dikatakan dengan 'amanah' dalam ayat tersebut? Amanah yang dimaksudkan ialah berjanji mengamalkan perbuatan yang baik hingga dianugerahkan dengan syurga.

Kita ambil contoh ayat, “jalan ke syurga” yang dengan sendirinya membawa maksud melakukan perkara yang baik mengikut syariat Islam. Dengan sebab perlakuan tersebut,maka sudah tentu orang yang mengamalkannya nanti pada hari akhirat akan berjalan ke syurga, bukan neraka.

Begitu juga dengan amalan bersahabat, untuk mencapai tahap ‘sampai ke syurga’, persahabatan itu mestilah mengikut apa yang digariskan atau berpandukan syariat Islam. Biar sedikit kita bersahabat, tetapi semua sahabat kita itu berkualiti dan sentiasa saling mengingati. Ayuh! Mari bersahabat sampai ke syurga. Faham-fahamkanlah ayat-ayat dalam kitab agung Al-Quran.

1: Ikhlas dalam bersahabat:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Syura ayat 23 yang bermaksud: “itulah yang Allah gembirakan hamba-hamba-Nya yang beriman dam beramal soleh. Katakanlah: Aku tidak meminta kepadamu upah untuk ajaran Islam yang aku sampaikan itu, melainkan kasih mesra disebabkan pertalian kerabat. Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu yang baik, Kami tambahkan ebaikan baginya kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah maha pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya.”

2: Tidak bersangka buruk dalam persahabatan:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Hujurat ayat 12 yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah kamu suka makan saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi maha mengasihani.”

3: Saling menasihati dalam persabatan:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Nisa’ ayant 114 yang bermaksud: “tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah, maka Kami akan membari pahala yang besar.”

4: Sentiasa memaafkan dalam persahabatan:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Nisa’ ayat 148 yang bermaksud: “Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan, atau sembunyikannya atau kamu memaafkan kesalahan, maka sesungguhnya Allah adalah maha pemaaf, lagi maha kuasa.”

5: Menjaga suara dalam persahabatan:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Luqman ayat 19 yang bermaksud: “Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu, sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai.”

6: Amal makruf dalam persahabatan:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Taubah ayat 71 yang bermaksud: “Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah maha kuasa, lagi maha bijaksana.”

7: Jujur dalam bersahabat:

Firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Madinah ayat 119 yang bermaksud: “Allah berfirman: inilah hari yang padanya orang yang benar mendapat manfaat daripada kebenaran mereka; mereka beroleh syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal didalamnya selama-lamanya. Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia. Itulah kejayaan yang amat besar.

0 comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget